E-konsumenci E-sprzedawcy

Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci w pandemii bardziej otwarci na nowości

Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci w pandemii bardziej otwarci na nowości
W czasie pandemii koronawirusa nie tylko wzrosło zainteresowanie zakupami online, ale także zmieniły się zwyczaje konsumentów. Mimo niepewnej sytuacji społecznej i gospodarczej oraz, jak podał GUS, najniższemu od ponad 15 lat wskaźnikowi ufności konsumenckiej, e-nabywcy wykazali się otwartością na nowości, które oferuje im branża e-commerce oraz rynek usług kurierskich. Jak wynika z analizy Barometr E-shopper 2020 ponad 70% z nich planuje pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych również po pandemii. W czasie pandemii: 39% e-nabywców odkryło jeden lub więcej nowych sklepów online (Barometr E-shopper 2020) aż 29% konsumentów skorzystało z nieznanych sobie dotychczas, mniejszych sklepów online (Barometr E-shopper 2020) 44% polskich konsumentów dotychczas preferujących gotówkę, przeszło na płatności bezdotykowe oraz portfele elektroniczne (Adyen Retail Report) od marca do grudnia 2020 r. sklepy spożywcze odnotowały 95% wzrost transakcji online

W czasie pandemii koronawirusa nie tylko wzrosło zainteresowanie zakupami online, ale także zmieniły się zwyczaje konsumentów. Mimo niepewnej sytuacji społecznej i gospodarczej oraz, jak podał GUS, najniższemu od ponad 15 lat wskaźnikowi ufności konsumenckiej, e-nabywcy wykazali się otwartością na nowości, które oferuje im branża e-commerce oraz rynek usług kurierskich. Jak wynika z analizy Barometr E-shopper 2020 ponad 70% z nich planuje pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych również po pandemii.

W czasie pandemii:
• 39% e-nabywców odkryło jeden lub więcej nowych sklepów online (Barometr E-shopper 2020)
• aż 29% konsumentów skorzystało z nieznanych sobie dotychczas, mniejszych sklepów online (Barometr E-shopper 2020)
• 44% polskich konsumentów dotychczas preferujących gotówkę, przeszło na płatności bezdotykowe oraz portfele elektroniczne (Adyen Retail Report)
• od marca do grudnia 2020 r. sklepy spożywcze odnotowały 95% wzrost transakcji online (Contentsquare).

Lokalni e-sprzedawcy poszukiwani
W minionym roku konsumenci częściej niż dotychczas kierowali się w stronę mniejszych lub nowopowstałych e-sklepów oraz chętnie wybierali marki lokalne i krajowe. Choć zaufane platformy miały nadal ogromny udział w dokonywanych zakupach, jak wykazała analiza Barometr E-shopper 2020 39% e-nabywców odkryło jeden lub więcej sklepów online podczas pandemii, a aż 29% konsumentów wybrało nieznanych sobie wcześniej, mniejszych sprzedawców. Wyższa gotowość do poznawania nowych źródeł e-zakupów to szansa dla początkujących przedsiębiorców oraz sklepów, które prowadzą działalność jedynie stacjonarnie. Zgodnie z wynikami opracowania prawie 9 na 10 osób na całym świecie zamierza w przyszłości wydawać pieniądze na nieznanych sobie dotychczas platformach internetowych.

Wirtualne koszyki wypełnione żywnością
Z powodu ograniczeń w tradycyjnym handlu klienci zainteresowali się zakupami pierwszej potrzeby w sieci. Nabywali nie tylko chemię czy kosmetyki, ale zwrócili swoją uwagę w kierunku zakupów żywności. Jak wskazano w analizie Barometr E-shopper 2020 pomiędzy marcem a grudniem sklepy spożywcze odnotowały 95% wzrost transakcji online[1].

A to już wiesz?  Współpraca PrestaShop i Google umożliwi sprzedawcom dotarcie do milionów nowych klientów

– Mimo obaw i naturalnych barier w czasie zagrożenia zdrowia publicznego wielu konsumentów zdecydowało się wypełnić wirtualny koszyk zakupami spożywczymi. To stawia nowe wyzwania nie tylko przed sklepami internetowymi, które muszą zapewnić odpowiednią jakość i ilość artykułów, ale branżą logistyczną mającą za zadanie bezpieczny i skuteczny transport. W DPD Polska już od jakiegoś czasu obserwujemy ten trend, dlatego pod koniec ubiegłego roku zdecydowaliśmy się wzbogacić ofertę o usługę DPD Food – komentuje Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

Rozliczenia coraz mniej gotówkowe
W czasie pandemii aż 44% polskich konsumentów dotychczas preferujących gotówkę, przeszło na płatności bezdotykowe oraz portfele elektroniczne – wynika z Adyen Retail Report. Za tym trendem stoi bezpieczeństwo i coraz większe zaufanie wobec tego typu transakcji.

Zakupy za pośrednictwem smartfona
W 2020 r. wielu konsumentów „zostało w domu” i chętnie dokonywało zakupów za pośrednictwem smartfonów. Jak wskazał raport KPMG „Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości” 71% badanych nabywców korzystających z aplikacji mobilnej do zakupów w czasie pandemii deklaruje, że nie zrezygnuje z tej formy dokonywania transakcji w sieci .

– Po powrocie do „normalności” popyt na mobilne zakupy najprawdopodobniej utrzyma tendencję wzrostową. E-sklepy i firmy kurierskie powinny doskonalić narzędzia, które umożliwią sprawne zamawianie towarów i zarządzanie przesyłką przez aplikacje mobilne – zaznacza Rafał Nawłoka.
Więcej informacji na temat wniosków z raportu za 2020 r.: https://dpd.com/pl/wp-content/uploads/sites/260/2021/04/barometr-ecommerce-2020.pdf

Analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020 powstał na podstawie danych z wcześniejszych raportów DPDgroup Barometr E-shopper oraz ze źródeł zewnętrznych.

***
O DPD Polska
DPD Polska [dpd.com.pl] jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 7,5 tys. kurierów. Firma dysponuje siecią ponad 3,5 tys. punktów DPD Pickup oraz DPD Pickup Oddziałów Miejskich. Dzięki innowacyjnym technologiom, znajomości lokalnej specyfiki i doskonałej obsłudze, DPD dostarcza usługi najwyższej jakości nadawcom i odbiorcom paczek. W 2016 r. DPD Polska wprowadziła jako pierwsza na rynku możliwość dokonania płatności za pobranie kartą u kuriera. W 2018 r. firma rozwinęła sieć oddziałów miejskich i wprowadziła nowe usługi dla biznesu – DPD Today i Dostawy Nocne.

A to już wiesz?  54 proc. Polaków spłaca kredyt lub pożyczkę, ale tylko co 4. osoba sprawdza, czy ją na to stać!

DPDgroup doręcza codziennie 7,5 mln przesyłek na całym świecie. Dysponuje zespołem 97 tys. ekspertów od doręczeń działających pod markami DPD, Chronopost, SEUR i BRT oraz siecią 58 tys. punktów Pickup. Jest siecią kurierską holdingu GeoPost, który należy do poczty francuskiej La Poste. W 2020 roku DPDgroup wzmocniła zobowiązanie dotyczące zmniejszenia śladu węglowego. W ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu firma będzie doręczać przesyłki w wielu miastach Europy w sposób neutralny dla środowiska z celem poprawy jakości życia ich mieszkańców.

Zrównoważony rozwój DPDgroup
Raport DPDgroup CSR 2019
Logistyka miejska DPDgroup
Analiza Barometr E-shopper 2020

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy